Geld besparen en het milieu verbeteren

We trekken mensen over de streep door hun hand vast te houden en alles te regelen

Michiel Feys zocht een job met meerwaarde en vond die als coördinator bij Samensterker. Daar organiseert hij samenaankopen voor onder andere groene stroom, isolatie en elektrische auto's. Kortom producten die de maatschappij beter maken. Deze coöperatie is sinds kort lid van Bond Beter Leefmilieu en daarom gingen we in gesprek over werk, leven en duurzame aankopen. 

Welke bijdrage wil Samensterker leveren aan de maatschappij?

Michel Feys: "We zijn ooit gestart vanuit sociaal oogpunt. Toen de energiemarkt was vrijgemaakt, kozen te weinig mensen voor een andere leverancier. Toch kan je daarmee heel wat geld besparen. Sommigen hadden dat zelfs nodig om uit financiële problemen te blijven. Samensterker organiseert groepsaankopen en helpt burgers zo om eenvoudig van leverancier te veranderen. Gaandeweg werd duurzaamheid belangrijker. Mensen zijn zeker bereid om keuzes te maken die beter zijn voor het milieu en ze denken niet louter aan hun portemonnee. Als we het maar gemakkelijk genoeg maken, dan opteren mensen wel voor het milieu. Onze actie groene stroom en gas illustreert dat goed. We weten dat een groot deel van de klanten die intekenen op die actie nooit voor groene stroom zou kiezen. Toch hebben we tienduizenden laten intekenen op een groenestroomcontract. Dat willen we met andere producten ook verkrijgen. Mensen die vooroordelen hebben, denken dat groene stroom te duur is of te veel rompslomp, trekken we over de streep door hun hand vast te houden en alles te regelen."

Welke eigenschappen heeft jouw bedrijf gemeen met Bond Beter Leefmilieu en de milieubeweging? 

"Als je de missie van BBL en die van ons naast elkaar legt, dan zie je overeenkomsten. We willen beide een positief effect op de leefomgeving hebben. Het sociale is voor ons de bestaansreden geweest en voor BBL is dat ook belangrijk. De transitie zal sociaal zijn of ze zal niet zijn. Als we niet iedereen meekrijgen heeft het geen zin. We moeten weg van de gedachte dat je perfect duurzaam kunt leven als je de centen maar hebt. Wij bewijzen dat je met duurzame keuzes geld kunt besparen."

"We zijn lid geworden van BBL omdat het een netwerkorganisatie is. Wij hebben altijd partners nodig om onze samenaankopen te doen slagen, meestal commerciële, maar er zit nog potentieel binnen de milieubeweging voor samenwerking. Wij kunnen producten ontwikkelen voor bijna alle thema’s waar BBL op werkt."

Wat was jullie laatste duurzame investering en waarom kozen jullie daarvoor? 

"We hebben niet veel materiaal nodig, maar investeren vooral in communicatie. We bezitten geen gebouw dat we helemaal kunnen isoleren. Het voornaamste is dat ik geen bedrijfswagen heb maar een bedrijfsbakfiets. Die heeft ondertussen al 10.000km op de teller; dat tikt toch aardig aan."

Hoe overtuigen jullie mensen om deel te nemen aan jullie groepsaankopen?

"We werken bijna louter online. Ons krachtigste communicatiekanaal is onze nieuwsbrief. Na al die jaren hebben we 133.000 abonnees. Als we een nieuwe samenaankoop lanceren, die aantrekkelijke genoeg is, kan je ervan uitgaan dat die wel zal werken. Afhankelijk van het thema gaan we ook nog extern communiceren. Bijvoorbeeld met radiospots over groene stroom en gas. Het potentieel om een nieuw publiek aan te spreken is groot, want we weten dat er nog te weinig mensen overstappen op een groenestroomcontract."

Merken jullie bij jullie klanten een groeiende interesse in klimaat en milieu?

"Dat is moeilijk te zeggen, omdat we geen surveys doen. Sommige acties lopen als een trein andere floppen. De tijd voor een product is gekomen of nog niet. Dit jaar boomen de zonnepanelen ongelofelijk; er is een duidelijk terugverdieneffect en de prijs was nog nooit zo laag. Voor het bedrag waarmee je drie jaar geleden zes panelen kocht heb je er nu twaalf. De overheid creëerde ook een perfecte storm omdat je enkel dit jaar nog van de terugdraaiende teller kan genieten. We hadden in mei al evenveel installaties verkocht dan in het jaar daarvoor. Dat zegt voldoende."

"Voor de elektrische auto is de tijd, jammer genoeg, nog niet rijp. De crisis slaat toe en dat doet mensen twijfelen. Wat ook logisch is, het gaat om een grote aankoop." 

Welk bedrijf bewonder je op vlak van duurzaamheid en waarom?

"Ik kijk eerder naar de non-profit. Ik respecteer Natuurpunt en Bos+ enorm. Samensterker wil mensen overtuigen om duurzamer te kiezen, daarvoor is nabijheid van natuur heel belangrijk. In de natuur ondervind je waarom zorgen voor de omgeving belangrijk is."

"De Energiesnoeiers verdienen ook een pluim. Ze helpen mensen heel praktisch om gemakkelijk energie te besparen. Ze slagen erin om moeilijke doelgroepen te bereiken en daarmee worstelen wij. We zijn opgericht in functie van de economisch zwakkeren maar die zijn echt moeilijk bereikbaar, zeker digitaal. Elk jaar schrijven tussen de 1000 en 2000 mensen op papier in voor onze groene stroom en gas, omdat ze geen toegang hebben tot internet of omdat ze online niet mee kunnen."

Welk moment overtuigde jou om je in te zetten voor het milieu?

"Ik heb jarenlang keukens verkocht maar ik zat daar niet op mijn plaats. Ik wilde een job met maatschappelijke meerwaarde. Ik heb de sprong gewaagd en heb ontslag genomen."

"Binnen de maand kwam ik de vacature voor coördinator bij Samensterker tegen. Mijn vrienden vonden echt dat ze mij op het lijf geschreven was. Ik had misschien niet alle nodige ervaring, maar ik heb met heel veel passie betoogd dat er niemand beter was voor deze job. Dat ik heel gemotiveerd zou zijn omdat ik wist wat het was om een job te doen die je niet graag doet."

"Ik heb het echt nodig om iets nuttig te doen, geld verdienen op zich heeft me nooit aangesproken. De groepsaankopen leveren miljoenen euro’s besparingen op. Ook de honderden zonnepaneelinstallaties die we verkochten, hebben een positieve impact op de maatschappij. Ik zie het resultaat en dat is kicken."

Welk advies zou je geven aan mensen die een job zoeken met meer impact?

"Samensterker gaat misschien aanwerven binnenkort!"

"Algemener zou ik zeggen: als je je job niet graag doet, hoef je je daar niet bij neer te leggen. Ik zou zeker aanraden om de gratis cheques van de overheid voor loopbaanbegeleiding aan te vragen. Dat heb ik ook gedaan. Ook al komen er geen wereldschokkende zaken uit, het helpt wel om alles op een rijtje te zetten en te weten: dit ben ik, dit heb ik nodig en dit zijn mijn sterke punten. Dat vormt een goede kapstok als je gaat solliciteren."

Wanneer deed je voor het laatst iets voor het klimaat, en wat? 

"Mijn vrouw en ik hebben net heel ons huis ingepakt en het dak bijkomend geïsoleerd. We hebben hard geïnvesteerd om onze woning bijna energieneutraal te maken. Dat kan wel tellen."  

Wat beschouw je als de meest geslaagde actie van Samensterker?

"Dat blijft de samenaankoop van groene stroom en gas. In heel Vlaanderen hebben wij ondertussen al meer dan 107.000 mensen laten overstappen naar een ander energiecontract. Gemiddeld besparen ze daarmee 200 euro ten opzichte van het marktgemiddelde. Als je dat optelt zijn dat astronomische bedragen."

"Dit jaar passeren we de kaap van 25.000 verkochte zonnepanelen, zo hebben we al een kleine energiecentrale op de daken gelegd."

"We verkopen ook bloemenzaad en dat vind ik heel leuk. Denken aan de bloemenweides die uit het zaad ontstaan, laat me altijd glimlachen."

Samensterker Ondernemers voor de toekomst