Dit maakt deel uit van het project Life4BelgianClimate, dat financiering heeft ontvangen van het LIFE Programme van de Europese Unie.
De inhoud geeft alleen de mening van de makers weer; CINEA is niet verantwoordelijk voor het gebruik van de gepubliceerde informatie.

 

Bedrijven hebben een hefboom in handen om de luchtvaartemissies sterk te verminderen en om de war for talent te winnen.
 

De zakenreiziger is geen vliegfanaat

Bedrijven hebben een hefboom in handen om de luchtvaartemissies sterk te verminderen en om de war for talent te winnen.
 

Topmanagers moeten maatregelen invoeren om het aantal zakenvluchten te reduceren, vindt driekwart van de werknemers volgens een recente enquête. Niet enkel voor de voetafdruk, ook voor het welzijn van de werknemers en in de war for talent is een duurzaam reisbeleid een belangrijke troef. Een mooie aanmoediging voor de pasgeboren Coalitie Duurzame Zakenreizen.

Even naar Madrid vliegen voor een meeting van twee uur, pre-corona brak de zakenreiziger zijn hoofd er niet over. Ondertussen schoten onze online vergadertools en -vaardigheden de hoogte in en kunnen we duidelijk spreken van een pre en post qua zakenreizen. Ook nu onze bewegingsvrijheid (grotendeels) terug is, vliegt drie op vijf zakenreizigers minder dan voor de pandemie. Dat blijkt uit een enquête die door Ipsos in oktober 2022 werd afgenomen in vier Europese landen en de VS. Bijna een kwart van de zakenreizigers geeft zelfs aan helemaal niet te vliegen, slechts 10% zegt nu vaker het vliegtuig in te stappen. Dat stellen ze ook vast in de luchthaven van Zaventem: voor de pandemie vloog 28% van de passagiers voor zaken, in het tweede kwartaal van 2022 daalde dit naar 22%. 

Minder vliegen, meer motivatie

Dat is niet alleen goed voor het klimaat, ook de zakenreiziger en het bedrijf plukken er de vruchten van. Bijna alle bevraagde zakenreizigers vindt dat de post-corona reisgewoonten een positieve impact heeft op hun work-life balance, hun productiviteit, gezondheid en motivatie. Meer dan de helft van de bevraagden sprak zelf van veel tot heel veel impact. De meerderheid van de werknemers (74%) is dan ook vragende partij voor de invoer van doelstellingen en een reisbeleid om het aantal zakenvluchten te verminderen. Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna driekwart van de werknemers vindt dat het beperken van het aantal zakenvluchten een belangrijke factor is voor het verminderen van de koolstofvoetafdruk van een bedrijf.

De voorkeur gaat naar de invoer van een duurzaam reisbeleid op bedrijfsniveau, maar de werknemers willen ook zelf een steentje bijdragen. Zo tonen ze zich bereid om minder te vliegen voor interne meetings (72%), het plannen van lokale i.p.v. globale vergaderingen (68%) en te reizen via een milieuvriendelijker transportmiddel (65%).

Coalitie Duurzame Zakenreizen

Veel bedrijven beseffen dat zakenreizen efficiënter en slimmer georganiseerd kunnen worden zonder op kwaliteit in te boeten. Door de grote impact van zakelijk vliegen hebben ze een hefboom in handen om de luchtvaartemissies sterk te verminderen en tegelijkertijd de war for talent te winnen.

Om de coronalessen te verankeren en duurzaam zakenreizen naar een hoger niveau te tillen, brengt Bond Beter Leefmilieu voorlopers samen in de Coalitie Duurzame Zakenreizen. Zo maken de bedrijven en universiteiten deel uit van een rijk netwerk, blijven ze op de hoogte van inspirerende praktijken en duwen ze mee het  beleid in de juiste richting. In januari kunnen bedrijven en universiteiten officieel toetreden tot de coalitie, via ondertekening van de engagementsverklaring.

 

De enquête werd in oktober '22 door Ipsos afgenomen in opdracht van de Travel Smart Campaign onder 2.506 werknemers in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Spanje.

Business Travel Pioneers