Bond Beter Leefmilieu en taxifederatie willen minstens 200 e-taxi's in 5 Vlaamse steden

Na een proefperiode in Antwerpen en Leuven willen Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie (GTL) het e-taxiproject verder uitbreiden naar andere Vlaamse steden.

ATV maakte op 14/11/2016 deze reportage over de elektrische taxi's in Antwerpen

ANTWERPEN - Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie (GTL) willen na Antwerpen en Leuven nu ook e-taxi’s in andere Vlaamse steden laten rijden. Na een proefperiode in Antwerpen en Leuven zijn de praktische drempels goed in kaart gebracht: er zijn vooral te weinig laadpalen en de actieradius van de elektrische voertuigen is nog te laag. BBL en GTL willen die drempels wegwerken en snel uitbreiden naar andere steden in Vlaanderen. Er lopen gesprekken met Gent, Mechelen en Brugge. Een projectvoorstel is ingediend, midden december komt er uitsluitsel.

“Problemen met laadinfrastructuur en actieradius”

Kunnen alle taxi’s in Vlaanderen tegen 2020 elektrisch rijden? Dat was het uitgangspunt van een onderzoeksproject van Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie (GTL). Taxibedrijven DTM Taxi uit Deurne en Taxi Axi uit Leuven experimenteerden met e-taxi’s van het type Mercedes en Tesla. Het project geeft ondertussen goed zicht op de drempels en de kansen voor een brede uitrol van e-taxi’s in Vlaanderen.

“Tijdens de proefperiode waren vooral de beperkte laadinfrastructuur en de te lage actieradius van de elektrische voertuigen een probleem. Maar zowel de taxichauffeurs als de klanten waren enthousiast over het aangename rijcomfort en de verhoogde veiligheid door de rust die de wagen biedt. Wij willen nu vrij snel de overstap maken naar veel meer groenere taxi’s. Dat is goed voor het milieu en bovendien willen we een voortrekkersrol opnemen in deze groene (r)evolutie,” zegt Pierre Steenberghen van GTL.

“Drempels zijn perfect weg te werken”

Ook Bond Beter Leefmilieu wil de uitrol van elektrische taxi’s in Vlaanderen versnellen. Met een aantal maatregelen kunnen de drempels die in het proefproject zijn vastgesteld, perfect worden weggewerkt.

“Voor meer laadinfrastructuur spelen de lokale besturen een belangrijke rol. Zij bepalen waar de laadpunten komen. Voorts kunnen overheden taxi-ondernemingen die kiezen voor e-taxi’s tijdelijk financieel ondersteunen, extra vergunningen creëren, mogelijkheden voorzien om e-taxi’s opvallender te maken en technische vereisten opleggen aan nieuwe taxi’s. We kijken ook reikhalzend uit naar nieuwe automodellen met een grotere actieradius,” zegt Jonathan Lambregs van Bond Beter Leefmilieu.

Minstens 200 e-taxi’s in 5 Vlaamse steden

Naast Antwerpen en Leuven willen BBL en GTL het e-taxiproject verder uitrollen in andere Vlaamse steden. Er lopen gesprekken met Gent, Mechelen en Brugge. Een grote groep stakeholders heeft zich alvast geëngageerd om dit mee waar te maken, het is nu wachten op de goedkeuring van het projectvoorstel.

“Taxi’s zijn de ideale niche-vloot om elektrisch rijden in Vlaanderen te promoten. Ze zijn zichtbaar in het straatbeeld, doen veel kilometers en de taxichauffeur treedt op als ambassadeur. Het is onze ambitie om tegen 2020 minstens 10% van de taxivloot op groene stroom te laten rijden,” besluit Jonathan Lambregs van Bond Beter Leefmilieu.

Minister Tommelein verheugd over de plannen van BBL en GTL

Minister van Energie Bart Tommelein reageert verheugd op de plannen van de taxifederatie (GTL) en Bond Beter Leefmilieu (BBL): “Initiatieven uit de privésector voor meer milieuvriendelijke voertuigen op onze wegen, kan ik alleen maar toejuichen. Als Vlaamse overheid ondersteunen we dit ook: wie met een elektrische auto rijdt, betaalt daarop geen BIV en geen jaarlijkse verkeersbelasting. Het doet me veel plezier dat de taxisector mee aan de kar wil trekken. Hoe meer mensen er elektrisch rijden, hoe sneller de drempels zullen sneuvelen.”

De sprekers op de studiedag

Pierre Steenberghen, GTL

"De taxisector wil voortrekker zijn in de evolutie naar nuluitstoot van de transportsector in 2040."

Maarten Messagie, VUB

"De kost per kilometer van een elektrische taxi is bij een voldoende lange levensduur van de batterij gelijkaardig aan die van de dieselversie."

Dries Keunen, The New Drive

"Als taxionderneming inzetten op e-taxi’s gaat hand in hand met verantwoord, slim en zakelijk ondernemen."

Taxi-ondernemers getuigen

”De klanten én de chauffeurs zijn zeer tevreden over de rust en het geboden comfort van de elektrische taxi.”

Antwerps Schepen Koen Kennis

"De stad Antwerpen wil elektrische mobiliteit faciliteren."

Minister Tommelein

"Ik moedig stadsbesturen aan om laadinfrastructuur te voorzien op publieke plaatsen die interessant zijn voor de taxisector."

Elektrische wagens Clean Power for Taxis

Meer over Elektrische wagens