Twee adders onder het gras voor geslaagde elektrificatie bedrijfswagenpark: lichte vrachtwagens én plug-inhybrides - © Charlotte Stowe

Milieubeweging waarschuwt voor 2 valkuilen voor échte elektrificatie bedrijfswagens

 Twee adders onder het gras voor geslaagde elektrificatie bedrijfswagenpark: lichte vrachtwagens én plug-inhybrides - © Charlotte Stowe

Vanavond zitten de ministers opnieuw samen rond de elektrificatie van het bedrijfswagenpark. De milieubeweging juicht de maatregel toe, omdat die onze CO2-uitstoot vermindert met maar liefst 200 Megaton (cumulatief tussen 2005 - 2030). Toch zijn er 2 adders onder het gras: krijgen plug-inhybrides dezelfde behandeling als fossiele wagens? En zullen ook vans en lichte vrachtwagens onder de fiscale regeling vallen? “Alleen als beide vragen positief beantwoord worden, is er sprake van een maatregel met grote milieu-impact”, stelt Laurien Spruyt, experte Mobiliteit en Klimaat bij Bond Beter Leefmilieu.

Fiscaal gunstregime hybrides moet op de schop

De uitstoot van plug-inhybrides (PHEVs) ligt veel dichter bij die van diesel- en benzinewagens dan bij die van elektrische wagens (zie figuur). De Europese transportorganisatie Transport & Environment berekende dat PHEVs in realiteit 2,5 keer méér uitstoten dan de testresultaten weergeven. Ook de Britse consumentenorganisatie Which? lanceerde recent een studie die aantoont dat PHEVs 60% minder efficiënt zijn dan autofabrikanten claimen. Zeker bij zware SUV-hybrides wordt er vaak toch naar fossiele brandstof geschakeld. Er is dus geen enkele reden om PHEVs fiscaal gunstiger te behandelen dan diesels of benzine: ook voor PHEVs moet het fiscaal gunstregime stoppen in 2026 als we de klimaatdoelstellingen willen halen.

Bron: Transport & Environment https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_09_UK_briefing_The_plug-in_hybrid_con.pdf 

Ook bestelwagens moeten elektrificeren

Daarnaast is er geen enkele reden meer om vans/bestelwagens en lichte vrachtwagens uit de nieuwe fiscale regeling te houden. Ook voor dit type voertuigen moet het fiscaal voordeel vanaf 2026 dus beperkt worden tot elektrische modellen. Recent berekende Transport & Environment dat elektrische vans (grote en kleine modellen) goedkoper zullen zijn dan hun diesel- en benzinetegenhangers. 

Door de toename van thuisleveringen zijn bestelwagens de snelst groeiende bron van emissies in het wegvervoer in Europa. Hoog tijd om ook dit type voertuigen fiscaal de goede richting uit te sturen, dus.

Elektrische wagens

Meer over Elektrische wagens