‘Mall of Europe’ op de Heizel dreigt vooral ‘mobiliteitsknoop of Europe’ te worden

Volgens Het Interregionaal Platform voor Duurzame Economische Ontwikkeling, het wijkcomité Triangle Houba-Sobieski-Heysel en Laeken.Brussels vzw/asbl zijn de buitensporige investeringen voor een shoppingcentrum op de Heizel, met een groot negatief effect, niet meer van deze tijd - © Thomas Vandenberghe

‘Mall of Europe’ op de Heizel dreigt vooral ‘mobiliteitsknoop of Europe’ te worden

Volgens Het Interregionaal Platform voor Duurzame Economische Ontwikkeling, het wijkcomité Triangle Houba-Sobieski-Heysel en Laeken.Brussels vzw/asbl zijn de buitensporige investeringen voor een shoppingcentrum op de Heizel, met een groot negatief effect, niet meer van deze tijd - © Thomas Vandenberghe

De Brusselse regering wil het gewestelijk bestemmingsplan (GBP) wijzigen om de zogeheten ‘Mall of Europe’ mogelijk te maken, een megashoppingcenter op de Heizel. Maar de drie mobiliteitsoplossingen die de regering naar voor schuift, leiden stuk voor stuk tot een constante stroom van auto’s. Bovendien hebben de investeringen een groot negatief effect op de Brusselse detailhandel en de binnenstad, de 15-minutenstad én de klimaatambities van het Gewest. 

Het Interregionaal Platform voor Duurzame Economische Ontwikkeling (waar ook BBL lid van is) roept dan ook op om de wijziging van het gewestelijk bestemmingsplan op te bergen. Binnenkort gaat het dossier in openbaar onderzoek.

Het ontbreken van een mobiliteitsoplossing was één van de belangrijkste redenen waarom de Raad van State twee vorige pogingen om het bestemmingsplan te wijzigen, afwees. De Brusselse regering volhardt.

Het project zou duizenden auto’s extra per uur langs het Atomium en door het park van Laken laten rijden, of langs de Tentoontellingspaleizen. Het lijkt wel of de jaren ‘50 helemaal terug zijn. 

De carrousel van negatieve adviezen, ontevreden burgers en aangespannen rechtszaken dreigt weer van voor af aan te beginnen. En daar heeft echt niemand zin in.

Wie zit te wachten op dit nieuwe megacomplex?

Elk van de drie scenario’s veroorzaakt in de spits meer dan 4.500 autoverplaatsingen per uur. Het historisch zicht op het Eeuwfeestpaleis wordt ontsierd door een eeuwige stroom aan auto’s. Kortom, er blijkt geen elegante oplossing om de mobiliteitsknoop te ontwarren die ontstaat doordat mensen in en uit een parking moeten geraken onder een winkelcomplex van 72.000 m². Dat is nog fors groter dan het shoppingcenter van Wijnegem. Zit daar de dag van vandaag echt nog iemand op te wachten? 

Volgens Het Interregionaal Platform voor Duurzame Economische Ontwikkeling, het wijkcomité Triangle Houba-Sobieski-Heysel en Laeken.Brussels vzw/asbl zijn dergelijke  buitensporige investeringen in een shoppingcentrum met een groot negatief effect op de Brusselse detailhandel en de binnenstad alvast niet meer van deze tijd. Het draagt niet bij aan het handelsversterkend beleid, de 15-minutenstad of de klimaatambities van het Gewest. Het project was al gedateerd toen het levenslicht zag. Al in 2012 – 10 jaar geleden – waren de adviezen van alle instanties vernietigend. 

Ook de officiële reden valt weg: er is geen congrescentrum meer dat zo nodig bekostigd moet worden met het geld van het winkelcentrum. De carrousel van negatieve adviezen, ontevreden burgers en aangespannen rechtszaken begint dus gewoon weer van voor af aan. En daar heeft echt niemand zin in. De organisaties roepen dan ook op de cirkel te doorbreken, deze wijziging van het bestemmingsplan op te bergen en eindelijk het debat  te openen over een zinvolle invulling van het Heizelplateau.